Reading time: 5 minutes

A japán autóipar 2024-ben

A japán autóipar által előállított termékek évtizedek óta a minőség és az innováció szinonimái voltak. Azonban jelenleg a globális autópiac hatalmas átalakuláson megy keresztül, amely alapjaiban érinti a globális és vele együtt a japán autóipart is. Az elektromos járművek térnyerése, valamint az elektromobilitás a területen szemmel látható kínai térnyerés, az önvezető technológiák fejlődése és a fenntarthatósági követelmények (CO2 kvóták) óriási kihívások elé állítják a világ és köztük a japán autógyártókat.

A globális, de elsősorban az európai autóipar elektrifikációja miatt a japán autóipar globális piaci helyzete komplex és az előtte álló kihívások rendkívül összetettek. Ugyanakkor a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok alakulása is jelentős mértékben befolyásolta a japán autóipar teljesítményét. Az utóbbi években ugyanis több, a nemzetközi kereskedelemben kialakult feszültség is közvetlen hatással volt a japán autógyártásra. Ezek közé sorolhatjuk például az Egyesült Államok és Japán között kialakult kereskedelmi vitákat, melyek során Egyesült Államok importvámokat vetett ki a japán autókra, amelyek jelentősen megnövelték a japán márkák árait az amerikai piacon és itt kell megemlítenünk a Brexit utólagos hatásait is. Mivel a japán autógyártók többsége európai gyárait az Egyesült Királyságban üzemeltette, az Egyesült Királyság kilépése az Európai Unióból pedig új vámszabályokat eredményezett, ez megnövekedett terheket rótt a japán gyártókra, akik kénytelenek voltak a potenciális termelési kapacitásukat átszervezni/helyezni európai üzemeikbe. Az ilyen jellegű feszültségek pedig arra kényszerítették a japán autógyártókat, hogy folyamatosan adaptálják stratégiáikat és diverzifikálják piacaikat.

Ugyanakkor a japán autóipari klaszter fejlődési dinamikája azt mutatja, hogy az egyes fejlődési fázisok nem választhatók el a politika támogatásától. Még 1936-ban, a japán autóipar alapítási szakaszban bevezették az úgynevezett „Autóipari törvényt”, 1937-ben pedig az „Import- és exportáruk ideiglenes kezeléséről szóló törvényt” is, amely korlátozta az európai és amerikai autógyártó vállalatok Japánban történő beruházásait. Ez akkor hatékonyan volt képes megvédeni a helyi autógyártó vállalatokat Japánban, és szilárd alapot teremtett a japán autóipar jövőbeli fejlődéshez. A háború utáni úgynevezett fellendülési időszakban az autóipar területén bevezetett törvények és a japán kormány támogatásának köszönhetően a szigetország polgárai megfizethető és praktikus úgynevezett mikroautókat kezdtek vásárolni, ami az eladások növekedéséhez vezetett, és lehetővé tette a japán autógyártók számára, hogy tovább bővítsék a termelési volument. Később a japán autóipar úgynevezett nemzetközivé válási szakasz után a japán kormány újabb politikákat dolgozott ki, és arra ösztönözte a vállalatokat, hogy nagymértékben mélyítsék el tevékenységüket az autóipar fejlődésének és nemzetközi versenyképességének javítása érdekében. Mindez azt eredményezte, hogy a japán autóipari vállalatok kiemelkedő szerepet kezdtek el játszani a nemzetközi autópiacon.

Ma a japán autógyártók nemzetközi jelenléte továbbra is erős, de a sikeres exportstratégia egy autógyártó életében ma már nem csak a termékek fizikai exportját jelenti, hanem komplex nemzetközi üzleti modelleket és helyi beágyazódást egyaránt igényel, valamint az adott termék körüli szolgáltatások kiépítését is jelenti.

A globális piaci helyzet és a kihívások kezelése kulcsfontosságú a japán autóipar jövője szempontjából. A kereskedelmi feszültségek, a fenntarthatósági követelmények, az erős verseny és az exportpiacok változásai mind olyan tényezők, amelyekkel a japán gyártóknak folyamatosan szembe kell nézniük. Az iparág jövőbeli sikere nagyban függ attól, hogy mennyire képesek alkalmazkodni ezekhez a kihívásokhoz, innovatív megoldásokat kifejleszteni (hidrogén meghajtás, Wankel-motor forradalom), és rugalmasan reagálni a globális autópiac gyorsan változó igényeire.

Veres Szabolcs

Kutató, MCC Külgazdasági Műhely