Reading time: 4 minutes
Új kormány, régi kihívások a kazah gazdaságban
Összefoglaló
Az elmúlt években a kazah gazdaságban folyamatos növekedés volt tapasztalható, amelyet a kulcsfontosságú iparágak (szénhidrogén termelés, bányászat, mezőgazdaság) stabil fejlődése eredményezett.
A nemzetközi pénzügyi intézmények legfrissebb előrejelzései szerint a kazah gazdaság 2024-ben várhatóan mérsékelt, 4 és 5 százalék közötti GDP-növekedésre lehet képes, amely egyben a kazah gazdaság stabilizálódásának is a jele. E mutatók elérésében azonban fontos szerepet fog játszik a kazah gazdaságnak a szénhidrogén-exporttól való függőségének csökkentését célzó gazdasági diverzifikáció, a hazai fogyasztói piac fejlesztése, valamint az infrastrukturális beruházások mennyisége. Ugyanakkor a gazdasági stabilitás mellett Asztana számára fontos, hogy a makrogazdasági mutatók biztosítsák a kazah polgárok reáljövedelmének stabil növekedését is.
Ezen kívül a jövőben a kazah kormány további stratégiai programokat hajt végre, amelyek célja a befektetési környezet javítása, a kis- és középvállalkozások támogatása és a humán tőke fejlesztése. A kazah kormány által meghozott stratégiai intézkedések célja a hosszú távú gazdasági növekedés biztosítása és a lakosság életszínvonalának szintén a hosszú távú javítása.
A Kazahsztán gazdaságában jelenleg folyamatban lévő reformok, melyek az ország gazdaságának diverzifikációját, a magánszektor fejlesztését és az innovatív technológiákba való beruházásokat célozzák a jövőben képesek lehetnek szilárd alapot teremteni az ország további gazdasági fejlődéséhez. Emellett Kazahsztánban a digitalizáció terén elért sikerek, a befektetési környezet javulása és a nemzetközi együttműködések és Asztana kereskedelmi kapcsolatainak az intenzívebbé tétele további új üzleti lehetőségek megnyitását is előre vetíti főként Európa irányába.
Kazahsztán gazdasági céljainak elérése érdekében – hasonlóan Magyarországhoz – két nagyon fontos területre kell összpontosítania, nevezetesen az infláció csökkentésére – amit a magyar kormány már sikeresen végrehajtott –, valamint az ország szociális és demográfiai helyzetére.
Érdemes felhívni a figyelmet a politikai változásokra is. Kasszim-Zsomart Tokajev Kazahsztán elnöke 2024. február 5-én elfogadta a kazah kormány vezetőjének, Alikhan Szmailovnak a lemondását, és Roman Sklyar, első miniszterelnök-helyettest bízta meg miniszterelnöki feladatok ideiglenes ellátásával. Azt követően, hogy Tokajev elnök ismertette a kormány lemondásának okait – miszerint a megkezdett reformok folytatásához új lendületre van szükség – Olzsasz Bektenovot, Kazahsztán Elnöki Adminisztrációjának vezetőjét nevezték ki az új összetételű kormány élére. Jelölését a kormányzó Amanat párt javasolta, és Tokajev elnök is támogatta. A kinevezéssel a Mazsilisz pártjainak többsége is egyetértett.
A kazakh politikai életében történt viharos februári eleji napokat követően a Tokajev kibővített kormányülést tartott, amelyen már az új összetételben felálló kormány tagjai is jelen voltak. A találkozó során Tokajev kiemelte, hogy a kazah kormánynak most új lendületre és sok munkára van szüksége a korábban kitűzött, grandiózus céljainak az eléréséhez, ami nem más, mint a kazah GDP 2029-re 450 milliárd dollárra történő növelése. Azonban e cél teljesítéséhez Kazahsztán bruttó hazai termékének évente legalább 6%-kal kell növekednie, amely a jelenlegi világgazdasági légkör és geopolitikai események (orosz-ukrán háborúval kapcsolatos francia bejelentések, izraeli-palesztin háború) miatt vélhetően nem lesz egyszerű feladat.
Veres Szabolcs
Click on the link below to access the whole paper.